USA har genomfört luftangrepp mot vapenlager och radarstationer på flera håll i Iran, meddelar militärkommandot Centcom på X. Attackerna uppges vara en vedergällning för torsdagens attack mot ett fartyg som passerade Hormuzsundet.
SSAB pausar återigen stålverksbygget i Luleå tills vidare – sedan man hittat vätecyanid på arbetsplatsen, rapporterar Sveriges Radio Ekot.
Europeiska kommissionen uppgav på fredagen att EU och dess medlemsländer har rätt att själva reglera ekonomisk verksamhet. Uttalandet var ett svar på USA:s president Donald Trumps hot om tullar kopplade till digitala skatter.
Det blev en svajig handelsdag i USA där indexen hoppade mellan plus och minus. Till slut stängde de amerikanska börserna på rött.
Semestern står för dörren och med den långa bilresor genom Sverige. Samtidigt som bensinpriset snart dyker till den lägsta nivån på fem år, kvarstår frågan: Elbil eller inte? Enligt energiekonomen Claes Hemberg är svaret enkelt.
Apples vice vd lämnar bolaget nästa vecka för att börja hos Open AI:s hårdvaruenhet, enligt uppgifter till Bloomberg.
Det amerikanska läkemedelsverket har begärt kompletterande uppgifter från Sobi för bolagets läkemedel för gikt.
Willys omsättning fortsätter uppåt och närmar sig snabbt Ica Maxis. Men lågprisprofilerade kedjan är redan bättre – på att tjäna pengar, rapporterar Di:s systertidning Dagligvarunytt. Bokslutet visar hur mycket börsnoterade Axfood fick i utdelning 2025.
De amerikanska börserna har återigen vänt till minus med en timme kvar till stängning. Halvledarbolagen fortsätter nedåt medan läkemedelssektorn går mot sin bästa vecka på fyra år.
Den amerikanska läkemedelssektorn går mot sin bästa börsvecka sedan juni 2022. Av 11 sektorer på S&P 500 har läkemedel gått klart starkast under veckan.
Sidor