Elektronikskrot blir guldgruva när bakterier och AI tar plats i jakten på strategiska metaller. Samtidigt intensifieras konkurrensen om viktiga mineraler – från oväntade litiumfynd under Europas batterifabriker till en global kapplöpning om volfram. Nya tekniker och aktörer ritar om kartan för världens råvaruförsörjning.
I takt med att världens gruvor gräver sig allt djupare ner i berggrunden ökar risken för inducerad seismik – jordskalv orsakade av själva brytningen. För många gruvbolag är detta ett existentiellt hot, något det svenska mjukvarubolaget Rocksigma försöker avhjälpa.
Tänk om framtidens metaller kan hämtas upp ur djupet utan att spränga, gräva eller lämna sår i landskapet? Med geotermisk energi öppnas nu dörren till en ny era. ”Visar det sig att vi kan få dual use, producera energi och samtidigt få ut råmaterial, vore det fantastiskt”, säger Maria Ask, forskare vid Uppsala universitet som är i färd med att etablera ett nytt kompetenscentrum för just detta.
SSAB och Stegra kommer att mata sina nya ljusbågsugnar med skrot. I Europa har konkurrenterna liknande planer. Nu befarar branschen skrotbrist. ”Risken är att priset går upp, framför allt på nytt skrot”, säger Sven Bäckström, som köper in stålskrot till svenska stålverk.
Veckan inleds med få hållpunkter.
Stålindustrin ställer om på allt fler fronter. Medan många sätter sitt hopp till elintensiv vätgas vill svenska Ferrosilva ta hjälp av restprodukter från skogen och skapa inte bara fossilfri järnsvamp, utan även en kolsänka som ger negativa utsläpp.
SKELLEFTEÅHAMN. Stålverkens nya elektriska ljusbågsugnar innebär stora förändringar för återvinningsbranschen. ”Vi måste bli bättre på att sortera”, säger Fredrik Lindkvist, produktionschef på Kuusakoski.
Medan Tyskland och Nederländerna tar täten inom elektrifiering av tunga transporter fortsätter Sverige att släpa efter. Det visar en ny rapport från Scania och Volvos gemensamma laddbolag Milence.
PARIS. AB Volvo satsar stort på försvar – och obemannat blir en nyckel för att säkra de kommande storaffärerna. ”Potentialen är stor”, säger Andreas Svenungsson, chef för Volvo Defense, till Di.
Ägarfamiljerna till majoriteten av aktierna i pansarvagnstillverkaren KNDS kommer att sälja 40 procent av innehavet till tyska staten, rapporterar Bloomberg med hänvisning till källor.
Maktstriden i Essilor Luxottica, ägare av Ray-Ban och storägare i svenska Synsam trappas upp. Arvingen Leonardo Maria Del Vecchio, som vill köpa ut två av sina syskon, går nu ut med ett offentligt brev i italienska medier där han menar att styrelsen i familjens holdingbolag förhindrar affären.
Sidor