Tiktoks nya strategi – vinna stöd från New York-eliten

sön, 2024-05-05 23:03
NEW YORK. På måndagen anordnas Metgalan, som kallas för östkustens motsvarighet till Ocarsgalan. I år sponsras den av Tiktok – vilket har mött hård kritik. Di frågar Met-chefen Max Hollein om lämpligheten i att erhålla mångmiljonbidrag från en nyligen förbjuden plattform.

USA:s nya attack på den svenska ägarmodellen

sön, 2024-05-05 22:30
Utländska röstningsrådgivare utmanar på flera fronter den svenska modellen för bolagsstyrning, och de får stöd från ett av de större fondbolagen i Sverige.  På uppmaning från USA röstar Storebrand Fonder mot val av ägarrepresentanter i svenska bolagsstyrelser som inte anses oberoende nog.

Billström: Ryssland kommer försöka påverka

sön, 2024-05-05 22:02
Under söndagen publicerade tidskriften Financial Times uppgifter om att Ryssland planerar omfattande attacker och sabotage i Europa.  Enligt tidningens uppgifter har europeiska regeringar nu varnats av sina underrättelsetjänster.

Supersiffror från Buffett – här är helgens viktigaste händelser

sön, 2024-05-05 21:07
Det regerande Torypartiet och premiärminister Rishi Sunak åkte på en brakförlust i lokalvalen i England.  I Kairo fortsätter förhandlingarna om en vapenvila i Gaza.  Här är helgens viktigaste händelser.

Skuggdirektionen splittrad om räntesänkning

sön, 2024-05-05 21:05
Konjunkturen är svag och inflationen tydligt på väg ned, därför är det dags att sänka räntan. Det är budskapet från Skuggdirektionen.  Men två ledamöter vill avvakta till juni.

Veckan som kommer: Räntebesked i fokus

sön, 2024-05-05 20:26
Blir det en räntesänkning? Det är den stora frågan under veckan som kommer. På onsdag lämnar riksbankschefen Erik Thedéen besked.  Den börsintresserade kan ta del av ett antal rapporter, däribland krishärden SBB, under en förkortad handelsvecka.

Impulsköpta huset blev en kulturmötesplats

sön, 2024-05-05 19:51
Sedan fyra år driver skådespelaren Lia Boysen och entreprenören Per Broman restaurangen och galleriet Vår Fru i centrala Visby. Husdrömmen blev en gotländsk kulturmötesplats.

Johan Pehrson: Det kan bli obehagligt i Malmö

sön, 2024-05-05 19:20
L-ledaren Johan Pehrson är orolig över vad som kan hända i Malmö under Eurovision. Vänsterledaren Nooshi Dadgostar säger att Israel borde ha stoppats från tävlingen. ”Det skulle vara en folkfest och nu blir det bara rädsla”, säger hon.

Miljarder borta efter Al-Amoudis jättekonkurs

sön, 2024-05-05 19:03
Sedan ett av mångmiljardären Mohammed Al-Amoudis svenska ägarbolag gick i konkurs har nu en köpare hittats till den enda tillgången: det svenska oljebolaget Svenska Petroleum Exploration, SPE.  Det amerikanska oljebolaget Vaalco Energy får betala 431 miljoner kronor.  Bristen i konkursboet är flera miljarder kronor, där tyska Deutsche Bank är största förloraren.

Israel och Hamas anklagar varandra

sön, 2024-05-05 18:32
Israel kan inte godta Hamas krav på ett slut på Gazakriget, fastslår premiärminister Benjamin Netanyahu. Hamasledaren Ismail Haniya anklagar Bejnamin Netanyahu för att sabotera fredsprocessen, och försäkrar att den palestinska rörelsen är inställd på vapenvila.

EU ska straffa ryskvänliga medier

sön, 2024-05-05 18:17
EU kommer att lägga straffsanktioner mot flera ryska medier och ryskvänliga nyhetstjänster. Det säger EU-kommissionären Vera Jourová. Den omdiskuterade sajten Voice of Europe finns bland de som pekas ut för att gå i Rysslands president Vladimir Putins ledband.

”Vi får inte reglera ihjäl saker och ting”

sön, 2024-05-05 17:33
Ericssons styrelseordförande Jan Carlson varnar för att Europa på nytt blir frånåkt inom digital infrastruktur. Det hämmar den ekonomiska tillväxten i Europa, Ericssons möjligheter att konkurrera med kinesiska Huawei och aktiekursen. ”Vi får inte reglera ihjäl saker och ting, vi måste stimulera innovationskraften i Europa”, säger Jan Carlson.

Xi Jinping har landat i Frankrike

sön, 2024-05-05 16:30
Kinas president Xi Jinping har landat i Frankrike för ett statsbesök – och har därmed inlett sin Europaturné.

Macron har mer rätt än fel om AI

sön, 2024-05-05 16:30
Emmanuel Macron vill att EU ska satsa på att bli världsledande inom AI till 2030.  Han gör helt rätt som spänner bågen. Om det får fortsätta som i dag riskerar EU att bli helt beroende av Kinas och USA:s AI-infrastruktur och system.

Israels försvarsminister: Insats i Rafah inom kort

sön, 2024-05-05 16:26
Enligt Israels militär avfyrade Hamas flera raketer från Rafah-området i södra Gazaremsan mot gränsövergången Kerem Shalom. Kort därefter säger Israels försvarsminister Yoav Gallant att insatser i Rafah, och hela Gazaremsan, är nära förestående.

Gazagräns stängs efter beskjutning

sön, 2024-05-05 14:17
Palestinsk milis har avfyrat ett tiotal raketer från Rafah-området mot gränsövergången Kerem Shalom mellan Gazaremsan och Israel, uppger den israeliska militären.

Al Jazeera förbjuds i Israel

sön, 2024-05-05 12:06
Al Jazeera förbjuds i Israel, har regeringen i Jerusalem beslutat enligt medier i landet.

Problem med kortbetalning hos Coop

sön, 2024-05-05 11:29
Det har varit problem att betala med kort hos Coop under söndagsförmiddagen. I början var ett fyrtiotal butiker drabbade.

Här får du mest semester för pengarna i sommar

sön, 2024-05-05 11:02
Sommarsemestern närmar sig, men den svaga kronan har gjort utlandsresan dyr. Jämfört med ifjol har både London- och New York-resan blivit mer kännbar i plånboken – samtidigt som det finns länder som tappat mot kronan. ”Det har blivit dyrare att åka västerut än österut”, konstaterar SEB:s valutastrateg.

Första stämman utan Charlie Munger – legendaren hyllas

sön, 2024-05-05 09:52
Snart 94-årige Warren Buffett är redo att lämna över till nästa generation. På Berkshire Hathaways stämma gjorde han klart att efterträdaren Greg Abel kommer att fatta alla viktiga investeringsbeslut när Buffett är borta.