Morgonkoll: Mest uppåt i Asien – lyft för Iphone-tillverkare

47 minuter 21 sekunder sedan
Det är överlag positiv handel i Asien – men den långa uppgångssviten i Hongkong riskerar att spricka.

Inköpschefsindex för tjänstesektorn i Kina sjönk i april

49 minuter 33 sekunder sedan
Kinas inköpschefsindex för tjänstesektorn sjönk till 52,5 i april jämfört med 52,7 i mars.

Fed-topp om fredagens jobbsiffra: Behöver se fler sådana rapporter

51 minuter 53 sekunder sedan
Fler jobbrapporter som den på fredagen skulle ge en bekräftelse på att ekonomin inte överhettas.

OECD: Begränsat utrymme för Nya Zeeländsk räntesänkning i år

54 minuter 21 sekunder sedan
Nya Zeelands centralbank, RBNZ, har begränsat med utrymme att sänka räntan i år och bör inte lätta på penningpolitiken förrän de är säkra på att inflationen verkligen återgår till målet.

S&P höjer Turkiets kreditbetyg från B+ till B – med positiva utsikter

57 minuter 2 sekunder sedan
S&P höjde på fredagens Turkiets kreditbetyg till B+ från B, med positiva utsikter.

ECB:s chefsekonom: Sannolikheten ökar för en räntesänkning i juni

59 minuter 59 sekunder sedan
ECB:s chefsekonom Philip Lane känner sig mer säker på att inflationen återgår till målet, vilket ökar sannolikheten för en räntesänkning i juni.

Räntedrömmar skakar liv i bostadsmarknaden

Bostadsmarknaden har vaknat till liv igen sedan hushåll och banker börjat räkna hem räntesänkningar. Mäklare vittnar återigen om tuffa budgivningar – inte minst i storstäderna. Men effekterna av två års inflations- och räntechock finns kvar.

Varningen: Se upp för handlare som höjer priser

Matpriserna höjdes en aning i april. ”När läget är på väg att normaliseras finns risk att handlarna passar på att höja igen. För konsumenterna gäller det att se upp”, varnar Ulf Mazur på Matpriskollen.

Aktiekollaps efter rapporten – då blev vd:n omöjlig att nå

Bemanningsföretaget Dedicare bjöd på rapportperiodens största ras på Stockholmsbörsen. Aktien kollapsade med nästan 30 procent på rapportdagen och har fortsatt att falla kraftigt efter det. Vd:n Krister Widström har mer än fördubblat sitt innehav i aktien efter kraschen – men när Di vill intervjua honom om rapporten och utsikterna gör han sig oanträffbar.

Tung röst vill neka Boeing-vd höjd ersättning

Den amerikanska flygplanstillverkaren Boeing har gått på flera käftsmällar under vd:n David Calhouns ledning. Nu uppmanar den inflytelserika rådgivaren ISS bolagets aktieägare att säga nej till en föreslagen jättehöjning av Calhouns ersättningsnivå.

Astra Zeneca i nytt samarbete med svensk vård

Läkemedelsjätten Astra Zeneca inleder ett samarbete med Karolinska institutet och Karolinska universitetssjukhuset för att implementera precisionsmedicin i den svenska sjukvården. Målet är att snabba på utrullningen av behandlingsmetoden och förbättra resultaten. ”Vi har ett gemensamt intresse”, säger bolagets Nordenchef Emelie Antoni.

Detta händer måndag 6 maj

Veckan rivstartar med kvartalsrapporter från bland annat SBB, Peab och Nolato.

Tiktoks nya strategi – vinna stöd från New York-eliten

sön, 2024-05-05 23:03
NEW YORK. På måndagen anordnas Metgalan, som kallas för östkustens motsvarighet till Ocarsgalan. I år sponsras den av Tiktok – vilket har mött hård kritik. Di frågar Met-chefen Max Hollein om lämpligheten i att erhålla mångmiljonbidrag från en nyligen förbjuden plattform.

USA:s nya attack på den svenska ägarmodellen

sön, 2024-05-05 22:30
Utländska röstningsrådgivare utmanar på flera fronter den svenska modellen för bolagsstyrning, och de får stöd från ett av de större fondbolagen i Sverige.  På uppmaning från USA röstar Storebrand Fonder mot val av ägarrepresentanter i svenska bolagsstyrelser som inte anses oberoende nog.

Billström: Ryssland kommer försöka påverka

sön, 2024-05-05 22:02
Under söndagen publicerade tidskriften Financial Times uppgifter om att Ryssland planerar omfattande attacker och sabotage i Europa.  Enligt tidningens uppgifter har europeiska regeringar nu varnats av sina underrättelsetjänster.

Supersiffror från Buffett – här är helgens viktigaste händelser

sön, 2024-05-05 21:07
Det regerande Torypartiet och premiärminister Rishi Sunak åkte på en brakförlust i lokalvalen i England.  I Kairo fortsätter förhandlingarna om en vapenvila i Gaza.  Här är helgens viktigaste händelser.

Skuggdirektionen splittrad om räntesänkning

sön, 2024-05-05 21:05
Konjunkturen är svag och inflationen tydligt på väg ned, därför är det dags att sänka räntan. Det är budskapet från Skuggdirektionen.  Men två ledamöter vill avvakta till juni.

Veckan som kommer: Räntebesked i fokus

sön, 2024-05-05 20:26
Blir det en räntesänkning? Det är den stora frågan under veckan som kommer. På onsdag lämnar riksbankschefen Erik Thedéen besked.  Den börsintresserade kan ta del av ett antal rapporter, däribland krishärden SBB, under en förkortad handelsvecka.

Impulsköpta huset blev en kulturmötesplats

sön, 2024-05-05 19:51
Sedan fyra år driver skådespelaren Lia Boysen och entreprenören Per Broman restaurangen och galleriet Vår Fru i centrala Visby. Husdrömmen blev en gotländsk kulturmötesplats.

Johan Pehrson: Det kan bli obehagligt i Malmö

sön, 2024-05-05 19:20
L-ledaren Johan Pehrson är orolig över vad som kan hända i Malmö under Eurovision. Vänsterledaren Nooshi Dadgostar säger att Israel borde ha stoppats från tävlingen. ”Det skulle vara en folkfest och nu blir det bara rädsla”, säger hon.