EQT vill köpa irländskt videospelsbolag för 30 miljarder

1 timme 32 minuter sedan
Riskkapitalbolaget EQT är i diskussioner om att köpa det irländska videospeltjänstföretaget Keywords Studios, rapporterar Financial Times.

Här är några av helgens viktigaste händelser

1 timme 33 minuter sedan
Taylor Swift-feber i Stockholm och klart kring vem som tar över klubban i LO efter turbulensen.  Här är några av helgens viktigaste händelser.

Upp till bevis för chipgiganten – händelserna att ha koll på inför veckan

1 timme 52 minuter sedan
Den amerikanska börsjätten och chipgiganten Nvidia kvartalsrapporterar med minst sagt höga förväntningar. Här i Sverige står spelkoncernen Embracer för veckans rapporthöjdpunkt. Dessutom publicerar Federal Reserve protokollet från sitt senaste räntemöre. Här är de viktigaste händelserna att ha koll på inför veckan som kommer.

Nye LO-basens krav på S: Avskaffa karensen

LO:s nye ordförande Johan Lindholm anser att facket inte gjort tillräckligt för arbetarkvinnorna. Han kräver också att karensen i sjukförsäkringen avskaffas om S får makten. ”Jag vill ha ett tydligt besked från Magdalena Andersson”, säger han.

Hamnanställd dömd till fängelse: ”Jag styr killarna”

En 50-årig stuveriarbetare i Helsingborgs hamn ska ha agerat hemlig medhjälpare åt en kokainliga.  Genom sin tillgång till hamnens logistiksystem hade han full koll på varje container.  Nu har mannen fått sparken och dömts till fängelse.

Krafttag mot kokainmaffian

Narkotikaorganisationerna äter sig allt djupare in i Europas hamnar. En färsk insiderskandal visar att korruptionen gror även i Sverige.  I hopp om att stänga ute de kriminella satsar både regeringen och hamnbolagen nu på motåtgärder.  Följden kan bli mer krångel och längre väntetider för importörer och exportörer.

Skicka Reinfeldt till Bryssel

Genom att nominera en tidigare statsminister som ny EU-kommissionär skulle regeringen sända en kraftfull signal om att Sverige tar sitt EU-medlemskap och inriktningen för det framtida EU på allvar.  Det skulle öka chanserna att få en central kommissionsportfölj och därmed möjligheterna att påverka EU-kommissionen inifrån. Skicka Fredrik Reinfeldt.

Postnord plockar bort var åttonde brevlåda

De gula postlådorna ska bli färre. Före sommaren ska Postnord plocka bort 13 procent av landets brevlådor, vilket P4 Sjuhärad var först med att rapportera.

Liberalerna vill skrota kronan – utan ny folkomröstning

Liberalerna vill skynda på arbetet med att byta ut kronan och målet är att Sverige ska övergå till euron inom fem år.  Samtidigt anser partiets toppkandidat Karin Karlsbro att EU behöver stärkas med nya befogenheter.

Irans president i helikopterolycka

5 timmar 14 sekunder sedan
En helikopter i ett följe med Irans president Ebrahim Raisi uppges ha varit inblandad i en ”olycka”, rapporterar statlig iransk tv.

USA:s statsskuld fortsätter uppåt: ”Kommer ställa till med stora problem”

Den amerikanska statsskulden stiger till hissnande 34.500 miljarder dollar, 11.000 miljarder mer än i mars 2020, rapporterar CNBC. Kongressens budgetutskott varnar nu för långvariga konsekvenser för ekonomin och aktiemarknaden.

Svenskt Näringsliv sågar LO-planer om kortare arbetstider: ”Helt fel prioritering”

Svenskt Näringsliv avvisar LO:s planer på förkortad arbetstid, det rapporterar Ekot.

S kräver svar från Kristersson om ”trollkonton”

Socialdemokraterna kräver att få veta när statsminister Ulf Kristersson (M) fick kännedom om att SD:s kommunikationsavdelning använder anonyma sociala medier-konton, bland annat för att ge en negativ bild av andra partier.

Skjutne premiärministerns liv inte längre i fara

Slovakiens premiärminister Robert Ficos liv är inte längre i fara, meddelar den slovakiska regeringen. Fico vårdas på sjukhus efter att ha blivit skjuten med flera skott i onsdags.

Vårfloden ger minuspriser på el

Elpriset sjunker under nollan i norra Sverige under söndagen på grund av vårfloden och återstartad kärnkraft, rapporterar Svenska Dagbladet. Elpriset stiger något i söder.

Fällorna du ska undvika om pensionen ska räcka livet ut

Vi lever allt längre och experterna råder oss att jobba längre för att få pengarna att räcka när vi går i pension. Men det är inte det enda man ska tänka på. Här är fallgroparna du ska undvika om kapitalet inte ska sina före 90-årsdagen.

Expert om dollarn: ”Befinner oss vid en vändpunkt”

Veckans inflationssiffra satte press på dollarn och den amerikanska valutan går mot sin första minusmånad hittills i år, rapporterar Financial Times.  Nu tror experter att den senaste tidens nedåtrörelse kan vara en vändpunkt.

USA och kronprins i samtal om tvåstatslösning

USA:s nationella säkerhetsrådgivare Jake Sullivan har träffat Saudiarabiens kronprins Mohammed bin Salman i saudiska Dhahran.

Guldruschen – då sprängs drömgränsen: ”Dit når vi ganska lätt”

Ädelmetaller når nya höjder när marknaden vädrar räntesänkningar. Eric Strand, grundare och förvaltare på Auag fonder pekar på en stimulerande ekonomi i USA och stora guldköp från asiatiska centralbanker som drivande i rallyt. ”Guld och koppar slår hela tiden nya 'all time highs'”, säger han.

Netanyahu får ultimatum – svarar med hot

lör, 2024-05-18 20:34
Den israeliske oppositionsledaren Benny Gantz, som ingår i Israels krigskabinett, hotar att avgå om inte Israel ändrar inriktning i Gaza-kriget. Premiärminister Benjamin Netanyahu slår tillbaka och hävdar att kraven innebär ett militärt nederlag för Israel.