Eskilstunas industri tar matchen

I Europa talar politikerna om att Europa skall återindustrialiseras. I USA har det redan börjat. Många länder ser Tyskland som ett bra exempel på framgång vad gäller ekonomi och tillväxt.

Vi i Eskilstuna står bra rustade vad gäller industrinäringen då vi har en högre andel inom industrin än vårt lands genomsnitt. Vi borde därför ta vara på de nya signalerna och stärka vår stads näringsliv. Våra företag måste i princip vara världsbäst inom sitt område annars kommer deras kunder att köpa från andra leverantörer på världsmarknaden. Många av våra företag exporterar inte direkt men indirekt genom att vara leverantörer till Sveriges stora exportföretag som Volvo, Scania, Atlas Copco, ABB, Assa Abloy med flera, som alla har internationella inköpsavdelningar. Det betyder att vi tävlar mot en internationell marknad. Här vägs produkt, kvalitet, leveranssäkerhet, flexibilitet, pris och produktutveckling samman i bedömningen vid en affär.

För att behålla och förbättra våra företags konkurrenskraft bör vi i AB Sverige ha en fortsatt samsyn på industrin och stödja den genom att:

• Fortsätt låta industrin vara löneledande.
• Främja produktivitetsökningen årligen för att behålla konkurrenskraften utan att kvaliteten försämras. Detta borde gälla hela samhället.
• Främja samarbetet mellan högskola och industri för att utveckla våra kompetenser inom dessa (tillämpad forskning).
• Öka samarbetet mellan högskola och industri genom forskning och personal som alternerar mellan högskola och industrin.
• Utveckla lärlingsutbildning på gymnasienivå.
• Utveckla ett permitteringskoncept, där den anställde, företagen, och staten delar på kostnaden vid en större efterfrågebrist som inte är strukturell.

Industrin är ofta utsatt för växlande behov och en ojämn orderingång och beläggning i fabrikerna. Exempelvis kan orderstocken mellan olika industriföretag variera mellan några dagar till 3–4 månader. Med stora investeringar i maskiner och anläggningar krävs stor flexibilitet vid förändringar i beläggningen.
Att verka i denna hårda konkurrens gör att det för Eskilstunaindustrin är ett helt avgörande ögonblick då kunderna fattar beslut om att välja dem eller någon av deras konkurrenter. När Eskilstunas industri vinner en order på marknaden skapar de resurser till den välfärd som kommer alla till del. De bidrar till välstånd framför allt genom de varor och tjänster som de producerar och det arbete de genererar hos underleverantörer och tjänsteföretag (på ett industrijobb går det ytterligare 1,6 jobb i Eskilstuna) men de bidrar också till vår gemensamma trygghet och välfärd. När de är framgångsrika skapas nya jobb hos dem och i förlängningen även i andra företag och mer skatt kommer in till samhället.

Förra året bidrog Eskilstuna Fabriksförenings företag och deras anställda direkt, med omkring 1,8 miljarder i skatter, till välfärden i Sverige. Detta räcker bland annat till 14 596 förskoleplatser, 3 787 poliser eller 12 936 bypassoperationer.

Gösta Reinl, Fabriksföreningen
Jörgen Svenningsson, Volvo CE