Klassiska industrin ska ge nya jobb

Källa:
Folket 8-14 februari 2014

1 000 nya jobb ska skapas i Eskilstuna inom två år. De befintliga företagen i kommunen är den viktigaste motorn. Företag i kommunen ska nu besökas och behov fångas upp. Åtgärder som kommunen menar kommer att förbättra näringslivsklimatet.
I Eskilstuna finns många tillverkande industrier och småföretag. Här spås många av framtidens jobb komma. Eskilstuna Fabriksförening genomför just nu en kompetensinventering och ser att 500-600 jobb kan skapas inom industrin i Eskilstuna de kommande 3-5 åren.
- Men det är jobb som kräver rätt utbildning, säger Gösta Reinl vd för Eskisltuna Fabriksförening, som är glad över heletsgreppet i den nya planen men han pekar också på vikten att styra ungdomar mot de branscher där jobben finns och se till att de är rustade med rätt utbildning.

Läs hela artikeln i Folket 8-14 februari 2014